Leta i den här bloggen

fredag 5 augusti 2011

Djurhållning och djurens rätt?

Nånting som jag länge haft åsikter om är de hetsiga disskutioner och debatter som förs ang tävling med travhästar!

Det mest aktuella just nu är en artikel som en tjej på "Djurens rätt" författa i tidningen Aftonbladet. jag har själv läst hennes artikel, och vad tycker jag om den då? Tja...som alltid funderar man ju på vad dessa människor har för kunskaper om trav och galopp? (nu ska jag inte yttra mig om galopp då min eftarehet om det sträcker sig till ett par besök på tracken och en titt i nåt stall på Jägersro)

Själv har jag en hel del kunskaper om svensk (och utlänsk) travsport då jag jobbat i travstall sen jag var 14. (år 32 nu)
jag har varit i både stora stall och "små" amatörtränare.

Det jag med bestämdhet vill hävda är att travhästarna har det inte sämre än andra hästar som presterar något! tvärtom kanske, travarna har det ofta (jag skriver ofta, för visst finns det undantag) bra med stora hagar som de kan få gå flera ihop i...
hästar i gräshage hos sveriges största travtränare!




Om man ska utgå ifrån det som bla Djurens rätt förfasar sig mest över verkar det dels vara utrustningen tex tungband och käk!
Tungband- är till för att hästen inte ska lägga tungan över bettet eller "svälja" tungan, dvs att den glider ner i halsen! Min personliga åsikt här är att tungband är fullständigt värdelöst på de flesta hästar och att de klarar sig lika bra utan, men att de oftast inte störs av dem.
käk- har eg flera syften men det primära är en balansfråga. Nuförtiden har dock hästarna så pass bra trav att det inte alls behövs som det gjorde förr och en del hästar tävlat t o m utan. Anledning 2 är att om hästen inte kan dra ner huvudet så kan den heller inte sparkas lika efektivt vilket kan vara bra när man har med unghästar att göra!
Det påstås vidare att alla tvååringa tvingas tävla över sin förmåga i sk premielopp, allt för att hästågaren ska få pengar! haha, till att börja med är ett premielopp inget egentligt lopp, där hästen ska gå en idealtid, alltså de får inte springa för långsamt men heller ej för fort. Oftsat klarar alla hästar detta, vilket ju borde bevisa att det inte är några rakettider det är fråga om! Att sen hästägaren får pengar, ja det stämmer ju, mellan 12 och 20000 får man vid godkänt premielopp!
Ett vanligt löp på Solvalla är det oftast 50000 i första pris...
Olzons Bodyguard
En tvååring värms inför sitt premielopp.

Jag har läst allt som Djurens rätt har skrivit på sin sida ang trav (och galopp) och finner det märkligt! Det är som om de beskriver en helt annan värld än vad jag har sett...
De beskriver hästar som alla har magsår, stympade, piskade och trasiga!

Jag kan tillägga att jag tycker att de skulle kunna göra ett viktigt arbete om de bara verkade veta vad de snackade om, men jag och många andra står ju som hadfallna när de beskriver vår vardag!

jag är ju ingen idiot, och tycker ju självklart att all djurhållning kan förbättras, det finns mkt skit även innom hästnäringen, men bara för att det finns pengar att hämta i travet så blir allt så stort!

När man inför människor som tex Djurens rätt påtalar brister innom andra grenar så får man till svar att man inte kan rättfärdiga en orätt med en annan, nej, visst inte, men varför blir just travet så upphausat??
Pengarna?
Okunskap? 
Varför synas inte hovstallet där hästarna alldrig får gå i hage, förutom en månad/år, där kan de stå i 20 år!
varför synas inte ridsporten mer där ju hästarna inte har nån garanti alls att få gå i ordentlig hage ens när de tävlar på klubbnivå?

ja, jag kan ju svammla på hur länge som helst om det här, men sammanfattningsvis så tycker jag att mycket utav tjattret om att travet skulle vara djurplågeri är hämtat i okunskap!


Peace corps efter pension

Dream dust och Ofelia sund

Häst utan upptvingat huvud! haha

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar