Leta i den här bloggen

måndag 18 juli 2011

Pessoa och andra bett.

Nånting som varit ett hett disskutionsämne ett bra tag nu är bett och främst Pessoa, då menar jag pessoa av den "gamla" modellen.

Mina tankar om detta bett baserar sig främst på egna erfarenheter. Jag har inte gjort nån speciell forskning om det eller rådfrågat veterinärer el dyl.
Jag kom i kontakt med ett pessoabett första gången nån gång i slutet av 90 talet då jag hade en stark och het häst vid namn Mars. jag var själv inte alltför gammal och vis på den här tiden och ett Pessoabett inhandlades. (minns att jag fick leta som bara den för han var så stor så han behövde ett special stort bett).
Det som hände när bettet stoppades i munnen var att jag fick en mer lätthanterlig häst. Ridningen blev bättre, hästen slutade slå med huvudet vid uteritter och stod mindre på bakbenen. Givetvis fortsatte bettet attanvändas, även om jag varvade det med vanligt tränbsbett.

En annan häst jag ridit mycket är Totte. han är av modell Nordsvensktravare och är både stark och het. han har såvitt jag vet gått med (mest) Pessoabett i åtminstone 15 år och funkar bra på det. Hästen är fin, välmusklad och har inga spänningar eller krämpor. Han är nu 18 år och har varit skadefri så länge jag kännt honom (ca 10 år).
Pessoabettet är som jag kan bedömma snarlikt ett gagbett, ett bet som även det ger att tryck över nacken. gagbettet är (igen enl min bedömmning) ett skarpare bett, men dock snarlikt...

Varför skulle man då vilja stoppa ett sånt hät bett i munnen på sin häst?
Svaret är att det vill man ju inte, MEN ibland är det kanske nödvändigt att få lite hjälp som ryttare.
man kan ha en felriden häst, eller så kanske man helt enkelt inte räcker till som ryttare?
I en perfekt värld red ju alla runt med så snällt bett som möjligt, eller varför inte helt bettlöst?

Nu måste jag ju erkänna att trots att jag haft bra erfarenheter av Pessoabettet så drar man ju öronen lite åt sig när man hör all propaganda mot det. ÄR det djurplågrei? Nej, det anser jag iaf inte att det är, det vill jag hävda å det bestämdaste. faktiskt, har inte sett några tecken på det.
Finns det bättre alternativ?ja, troligtvis!
Skulle troligtvis inte sätta ett Pessoa i munnen på någon häst mer om jag har bra alternativ.

Kan avsluta med att tala om att nämna Totte fick ett nytt bett, ett Kimblewick, vilket han blev oerhört känslig på och inte alls så nöjd med, så han har Pessoat i munnen igen och verkar glad över det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar