Leta i den här bloggen

tisdag 19 juli 2011

Internet!

En till sak som det debatteras ganska kraftigt om just nu, iaf på hästbloggarna är hur gammal man ska vara när man driver blogg/lägger ut bilder/hänger ut sig själv osv osv...

Jag har inte alltid tänkt så mkt på vilka konsekvenser det kan få om man skriver/lägger ut bilder på internet. Tyvärr fick jag erfara vad det kan innebära om fel personer hittar det man lagt ut, höll på att bli av med jobbet för ett i mitt tycke oskyldigt inlägg i min gamla blogg.

Sen har man ju läst och hört om folk som blivit mobbade, fått identiteten stulen, konon kapade osv... ganska skrämmande vad lätt det verkar vara att skada någon på internet?

Det som jag tycker är läskigt är att man nog inte är speciellt medveten om vad man kan råka ut för förräns det faktiskt har hänt. Det gäller ju både vuxna och barn, men vuxna har förhoppningsvis bättre insikt ändå. Man minns ju nånstans hur det var när man var 7-18 år (jag väljer dessa åldrar därför att jag vet 7 åringar som har Facebookkonto och vid 18 blir man myndig), man hade ju kanske inte alltid så jättebra omdöme? För min del innbar det kanske en prommenad över till grannen med ett "förlåt" för man hade gjort nåt bus! Inser med viss fasa vad vi hade kunnat åstakomma om vi då hade haft tillgång till internet...
Nu är säkert dagens barn/ungdomar bättre rustade, de har växt upp med internet, det är naturligt för dem och de vet säkert vad det finns för faror.
kanske är det en utveckling som man borde acceptera?
jag vet inte, jag vet bara att jag tycker att det är fel när barn på 9-10 år har en öppen Facebook där de lägger ut lättklädda bilder på både sig själva och andra samtidigt som deras föräldrar gillar inlägget!! WTF!!!

Nää, jag är helt övertygad om att vi alla gör klokt i att fundera lite kring materialet som vi lägger ut till allas beskådan, är det något jag vill stå för inför fröken i skolan, chefen, svärmor, eller vem fan som helst egentligen?   Stäng åtminstone era facebooks! Det är ju en ganska lätt åtgärd för att få veta precis vem som har åtkomst till just dina saker!

Sen det här med bloggar är ju knepigt, men faktum är att några av de mest intressanta bloggar jag läser lägger fokus på  sitt intresse tex, och är inte alls speciellt utlämnande!

Ja, det finns mycket att fundera kring och i slutändan är det ju upp till var och en hur de vill leva. Det som är rätt för mig är fel för nån annan osv...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar