Leta i den här bloggen

måndag 25 juli 2011

Internetskvaller

Något som jag länge haft en åsikt om är "informationsspridning" på internet.

Folk verkar ju ha blivit precis hur korkade som helst sen internet kom... jag menar läser man nåt på nätet är det väl sant? Eller?? Nej, just det, klart det inte är svarar ni ju nu! Men...
När folk (jag väljer att generalisera lite för jag är fullt medveten om att det finns folk som inte går på allt) sen läser något, tex på facebook, nån blogg eller varför inte Aftonbladet så sväljer de det ju med hull och hår! iaf kan man tro det om vi ser hur den infon sedan sprids vidare av nämna folk.

Det här blir ju faktiskt lite farligt... Rykten sprids och ingen sänder en tanke till folket bakom, de som blir baktalade och sårade. Någon kanske får sitt liv sabbat!

ex 1: Någon skriver på sin blogg att "olle" slår sin ponny och att hans pappa är bög! Folk som aldrig träffat "olle" går igång som fan på detta. Börjar kanske fundera lite mer och kommer på att syrrans kompis faktiskt kanske nämnde en gång att "olle" sagt att hon var ful, då måste han ju vara en dryg jävel så då kan man ju kommentera det. Till slut finns det en massa "sanningar" om "olle" som cirkulerar på nätet tillgängliga till alla som vill läsa. Vid det här laget vet ju de flesta att "olle" är dryg, bortskämd och dessutom har en allmänt dryg familj...
Sn tror jag att flera fattar att inte ens hälften är sant men man VÄLJER ändå att gå igång på detta! varför? Avundsjuka? Att man har tråkigt? What? jag fattar det inte!

ex 2: Sofia som går i 7.an är sur på sin mattelärare, han är ganska ung och ser bra ut och Sofia är kanske lite förtjust i honom. han ger henne dock ingen speciell uppmärksamhet...
Sofia skriver både på sin blogg och på Facebook att han tafsat på henne, hennes kompisar håller med, ja de har ju sett detta! Hur det kan sluta tror jag alla fattar...

ex 3: Någon läser på facebook om en person i björkby som snor hundar. Han åker runt i en svart volvo och har ofta gul jacka. Sedan uppmanas alla att sprida detta vidare! (i värre fall lägger man ut folks telefonnr och påstår att de stulit nån hund eller liknande)

Självklart kan ju alla dessa exempel vara sanna, men då finns det väl ändå bättre metoder än att sprida runt detta och skapa dålig stämning på nätet? Eller??

Läste idag en blogg där en ung person uppmanade andra att sluta mobba de som har stora bloggar, och vet ni vad? Jag tycker verkligen att man ska ta intryck och tänka till lite! Inte vill man väl eg göra någon ledsen med det man skriver? Det kan ju också vara en person som på sin blogg/fb/ bilddagbok verkar stark och må bra men i själva verket mår riktigt piss! Värt att tänka lite extra på kanske?

Det tycker iaf jag!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar