Leta i den här bloggen

söndag 10 juni 2012

Hästfolk och hästfolk

Jag har hållt på med hästar länge... Sen 1985 ungefär. (började rida på riktigt 1987)
Har alltså hunnit träffa en hel del olika folk då jag rört mig i väldigt många olika hästkretsar.
En sak som "går igen" i de flesta grenar är detta fenomen att man ska ifrågastätta, kritisera och lägga sig i vad andra gör och tycker. Nu med Dayviews, facebook, Bukefalos och andra medier finns ju obegränsat med kritikutrymme! Folk har säkert haft så här myket åsikter alltid, det är bara det att det syns tydligare nu och det är lättare att sitta och vräka ur sig kommentarer anonymt, eller iaf ganska anonymt i dagens läge!?
Jag har precis som alla andra åsikter, men jag irriterar mig mer på ungen som envisas med att rida sin ponny som är tydligt halt på båda fram, eller folk som medvetet dopar sina hästar, eller folk som äventyrar sin och andras säkerhet än vad folk har förr bett eller skor på sina hästar.

Jag tycker att disskutionerna som rullar på nätet nu har tagit oerhört löjliga proportioner. Tänker närmast på skor vs oskott, pessoa och bett i största allmänhet disskutionerna! Shit vad många experter det finns!!
Det som blir jobbigt med sånt här är att en del folk har rätt bra koll på sina saker, medans andra har väldigt dålig koll. De sprider sina budskap hej vilt och andra tar till sig detta som sanning och sprider det vidare...
Pratade med min hovslagare (läs djurplågare) häromdan om detta med barfota verkning. Han tycker att hovar i regel mår allra bäst av att slippa skor, men att man inte kan verka dem hursomhelst. Han hade sett exempel på hovar och ben som var förstörda av folk som verkat på specialsätt. Sen är det ju så att när man rider sin häst på varierat underlag (som nog de flesta hobbyryttare gör?) kan man inte nödvändigtvis ha hästen oskodd eftersom den då blir öm och/eller sliter för mkt.
Självklart mår hästar GENERELLT bättre av att leva som det var tänkt från början, MEN det funkar ju inte för alla. Dels beroende på hästen och dels på dess användningsområde. (ägaren)
Sen tror inte jag att en dressyrhäst som går i liten hage och är ute 7 timmar/dag mår så mkt sämre än en skogsmulle som går på lösdrift 24/7... Men det är ju bara spekulationer.
Man måste ju se till individen...
Kippe, travare, som visserligen gick i hage, men inte 24/7

Totte, rids med både bett och skor!
Nä, fy fan, ingen är gladare än jag om man slipper se fler disskusioner om detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar